Het laatste nieuws van Museum Noordwijk

Hans van Duyn licht zijn kunstwerken toe in Museum Noordwijk

 

 

Hans Van Duyn licht zijn kunstwerken toe in Museum Noordwijk

Op 2 november is kunstschilder Hans van Duyn aanwezig in Museum Noordwijk waar hij met vijf andere in Noordwijk wonende of werkende collega’s invulling geeft aan de wisseltentoonstelling ‘Nieuwe meesters in Noordwijk’. Van Duyn zal aanstaande zaterdag zijn werken en werkwijzen uit de doeken doen aan iedereen die daar geïnteresseerd in is.

Na de lerarenopleiding tekenen in Amsterdam en vervolgens de Koninklijke Academie in Den Haag succesvol te hebben voltooid is Van Duyn (58) vanaf begin jaren negentig bezig als kunstschilder. “De opleidingen heb ik met name gevolgd om mij te bekwamen in het tekenen en schilderen. Bezigheden waar ik al van jongs af aan mee bezig was. Mijn stelling is dat de basis op orde moet zijn om goed werk af te kunnen leveren.” Dat hij dat doet tonen zijn werken op de wisseltentoonstelling in Museum Noordwijk maar ook de werken die te zien zijn bij Bertram Interieur waar hij in het souterrain van de winkel sinds 6 jaar zijn atelier heeft. De combinatie van de moderne meubels en zijn werk maakt duidelijk hoe deze elkaar kunnen versterken in menig interieur. “Mijn werken maak ik meestal op watervast triplex beplakt met jute omdat mijn manier van werken zorgt voor relatief zware eindresultaten. Om krom trekken te voorkomen breng ik aan de achterkant van de werken in wording een versteviging aan. Op de voorkant worden allerlei soorten materialen aangebracht, waaronder aarde, zand en klei, wat er ook van kan zorgen dat er takjes en boombladeren tussen zitten.” Hans gebruikt onder meer champagnekrijt dat hij oplost in water, standolie en caseïne (eiwit van een kaasrestant). De combinatie van de twee laatste zorgt er voor dat zijn werken in de loop der tijd niet verkleuren. “Het is eigenlijk een olieverf op waterbasis die je ermee creëert. Het maakt het mogelijk om flinterdunne lagen aan te brengen waar ik vervolgens in kan schrappen en lijnen kan kerven (dit lijkt op de etstechniek, waar van Duyn op is afgestudeerd, red.).”Ik zie mijn werk als een verbeelding van de herinnering zoals Armando ooit zei. Ik ben niet religieus maar vind wel inspiratie in de religie. Zo word ik elke keer weer geraakt bij het zien van iconen. Je ziet die ook terug in mijn werken. In de typering van beeldend archeoloog zoals Jaques Dekker bij de opening van de wisseltentoonstelling in Museum Noordwijk mijn werk noemde kan ik mij ook goed vinden. De geboren en getogen Noordwijker Van Duyn heeft naast zijn kunstenaarsbestaan altijd een paar dagen per week les gegeven. “In Haarlem heb ik dat 30 jaar gedaan en geef ik nog altijd les. Eerst aan mensen die verbonden waren aan de sociale werkplaats en partieel leerplichtigen. Later zijn dat ook vluchtelingen geworden uit landen uit Syrië, Eritrea en Afghanistan.  Het gaat daarbij vooral om het bijbrengen van de Nederlandse taal maar wat zou het mooi zijn als er meer ruimte beschikbaar zou zijn voor culturele zaken. Ik probeer deze mensen op de rails te helpen en ben ervan overtuigd dat kunst en muziek daarbij zal helpen.

” Hans van Duyn: een bevlogen mens en kunstschilder. U kunt hem ontmoeten op 2 november in Museum Noordwijk. Hij is daar aanwezig vanaf 11.00 uur tot 15.00 uur ’s middags.

Hans van Duyn begint zijn kunstwerken door de lagen horizontaal aan te brengen. Dat is onder meer nodig om water en verf goed uit te laten vloeien. Het vervolg wordt gedag op de bekende schildersezel. Ontmoet Hans op 2 november in Museum Noordwijk. Hij geeft dan graag aan iedereen tekst en uitleg.

 

 

 

Museum Noordwijk groen licht van leden voor Nieuwbouw

De leden van het Genootschap Oud Noordwijk hebben het bestuur groen licht gegeven om met de gemeente verder te praten over de realisatie van de uitbreidingsplannen van Museum Noordwijk. Tevens werd goedkeuring verleend voor een verhoging van het lidmaatschap.

Er wordt fors gediscussieerd maar uiteindelijk bleek een overgroot deel van de leden achter het voorstel te staan om de uitbreidingsplannen van Museum Noordwijk verder te brengen en ook de lichte contributieverhoging van het genootschap kon de goedkeuring wegdragen.

Op 11 september kwamen zo’n 60 leden bijeen in Streekmuseum Noordwijk om zich te buigen over twee voorstellen van het bestuur. Het ging om de gevraagde goedkeuring die het bestuur de mogelijkheid biedt om door te gaan met het overleg met de gemeente om de uitbreidingsplannen van Museum Noordwijk mogelijk te maken. Aan de stemming ging een presentatie vooraf waarom de uitbreiding noodzakelijk is, hoe die er uitziet en wat de financiële gevolgen zijn voor zowel de investering als de exploitatie. De uitbreiding is om drie redenen nodig. Er zijn meer vierkante meters nodig om de collectie die het genootschap bezit op een verantwoorde wijze te laten zien. De huidige statische presentatie moet vervangen worden door een interactieve die appelleert aan de huidige wensen van de bezoekers. Jong en oud. Ook de buitenlandse bezoekers moeten tegemoet gekomen worden met een heldere uitleg in alle delen van het museum. Er moet een aparte zaal komen voor de wisseltentoonstellingen, waar nu nog elke keer een deel van de vaste collectie verwijderd moet worden om deze tentoonstellingen in te kunnen richten. Een deel van de collectie is door gebrek aan tentoonstellingsruimte ondergebracht in een depot elders in Noordwijk. In de nieuwbouw is een klimaatneutraal depot opgenomen, waardoor risico vol transport van collectiestukken niet meer nodig is. Last but not least voorziet de uitbreiding in voldoende en geschikte werk- en vergaderruimtes voor de vrijwilligers die de ruggengraat zijn voor het genootschap en Museum Noordwijk. Aan de leden werd de loop van het vijf jaar durend proces uitgelegd dat tot nu toe, waarvan in de afgelopen drie jaar samen met de gemeente, gewerkt is om de uitbreidingsplannen verder te brengen. Ook de cijfers die gekomen zijn uit de onderzoeken van BMC, in opdracht van de gemeente, werden getoond over de financiële haalbaarheid. Dat het GON beschikt over een ledenaantal dat zeer betrokken is bij het reilen en zeilen van het genootschap werd gaandeweg de avond keer op keer bevestigd. Er werden veel vragen gesteld en waar mogelijk werden die zo goed mogelijk beantwoord. Natuurlijk waren er vragen over de haalbaarheid maar bij de stemming werd duidelijk dat een overgrote meerderheid het bestuur de ruimte geeft om het proces te vervolgen. 49 leden waren voor, 3 tegen en 9 leden onthielden zich van stemming. Het tweede agendapunt ging over de verhoging van de contributie. Penningmeester Kees Langeveld legde uit waarom het na ruim 10 jaar nodig is om de uitgaven en inkomsten wat meer op elkaar af te stemmen. Dat vond gehoor maar ook werd ingebracht of de verhoging niet wat forser kon zijn. Vanuit het bestuur werd beargumenteerd waarom de verhoging van € 15 naar € 17,50 voor de inwoners van Noordwijk, en die van buiten het postgebied van € 17,50 naar €20.00, en die in het buitenland naar €20,00 naar € 25,00 noodzakelijk is om de kosten te kunnen dekken. Meer is voor een voorlopige gezonde exploitatie niet nodig. De aanwezige leden konden zich daar in vinden. Onder een hapje en een drankje werd daarop zoals gewoonlijk genoeglijk verder gepraat. Het bestuur dankt alle vrijwilligers die ook deze bijeenkomst weer mogelijk hebben gemaakt.

Wederom een nieuwe aanwinst Voor Museum Noordwijk

Jan Kroonsweg omstreeks 1900

Voor een symbolisch bedrag heeft Museum Noordwijk een werk van Leo Klein Diepold aan de collectie kunnen toevoegen. De vorige eigenaren, Hanneke en Bert den Hollander, zijn van mening dat dit schilderij in Museum Noordwijk thuis hoort. Het schilderij toont de Jan Kroonsweg met op de achtergrond de Nederlands Hervormde kerk en het moet door Leo Klein Diepold tussen 1905 en 1912 geschilderd zijn. Het is een prachtig werk dat de omgeving van het huidige museum weergeeft zoals dat zo’n 100 jaar geleden er uitzag.

Op een foto in opdracht van historicus Jan Kloos, door ene Peters in 1913 gemaakt, is dezelfde situatie te zien. Het huis rechts is kort na het maken van de foto gesloopt en maakte plaats voor de garage van het Palace hotel.

Dhr. Den Hollander heeft het werk geërfd van zijn grootmoeder mevrouw Den Hollander. Het verhaal gaat dat het schilderij mogelijk als betaalmiddel heeft gediend. De schilder logeerde in de jaren 1900- 1903 in villa Jacoba op de hoek van de Strandweg / Noord Boulevard en de Schoolstraat. Deze villa was in het bezit van de familie Den Hollander. In 1904 logeerde Klein Diepold ook nog in pension Hollander op de hoek van de Nicolaas Barnhoornweg en de Schoolstraat.

Met de overdracht van dit werk reageren Hanneke en Bert den Hollander op een eerdere oproep om werk van Leo Klein Diepold in bruikleen te geven voor de zomertentoonstelling van 2020. Zij gaan zelfs een stapje verder dan met de eerdere oproep beoogd werd en boden Museum Noordwijk de mogelijkheid het voor een symbolisch bedrag toe te voegen aan de collectie. Het Museum is hen zeer erkentelijk daarvoor.

MUSEUM NOORDWIJK ONTVANGT EEN SCHITTERENDE SCHENKING VAN 253 WERKEN VAN LEON SENF

De Mallejan

Het museum ontving woensdag 4 september maar liefst 253 werken van de bekende schilder Leon Senf. De schenking uit handen van zijn achter kleinzoon Wouter Senf betekent een enorme aanwinst voor de collectie van het museum. Het betreft olieverfschilderijen, aquarellen, tekeningen, etsen en veel schetsen.

Hoe belangrijk is het als werken van kunstenaars behouden blijven voor de toekomst.

Leon Senf, in Noordwijk wereld beroemd om zijn Boulevard prent, is een van deze kunstenaars.

Van zijn achter kleinzoon Wouter Senf heeft het Museum Noordwijk een schenking gekregen van 253 werken. Een enorme aanwinst voor de collectie. Het betreft olieverfschilderijen, aquarellen, tekeningen, etsen en veel schetsen over  onderwerpen, zoals het landleven, de werkende mens, portretten, dorps- en stadsgezichten en dieren. (veel paarden en schapen) .

Leonardus, Johannes Senf, Leon Senf, werd op 11 maart 1860 in Delft geboren. Hij trouwde op 27 augustus 1884 met Elisabeth Winkelman. Zij kregen vier kinderen. Op 3 september 1940 overleed hij te Alkmaar. Hij ligt begraven op de Algemene Begraafplaats in Noordwijk.

Van jongs af aan tekende hij. Voor verf en penselen was geen geld. In 1878 trad hij in dienst bij de Porceleyne Fles te Delft als leerling plateelschilder, waar hij na de pensionering van zijn leermeester Cornelis Tulk, Chef d ’atelier werd.

Om zich verder te ontwikkelen kreeg hij les op de Polytechnische School, de voorganger van de T.U te Delft. Ook volgde hij lessen aan de Haagse Academie. Hij was lid van de Pulchri studio en de Haagse kunstkring, waar hij ook exposeerde.

Na dat hij 28 jaar in Voorburg had gewoond verhuisde hij in 1918 naar Noordwijk., waar hij in 1926 een huis aan de Duinweg liet bouwen, dat hijzelf had ontworpen. Hij noemde zijn huis ELCAPA, de voorletters van zijn naam, van zijn vrouw en vier kinderen. Het huis staat er nog steeds en heeft nog dezelfde naam. In de gevel is een door hem ontworpen tableau ingemetseld met als titel: Labor Sacratus. ( Arbeid Adelt)

Naast zijn werk bij de Porceleyne fles bleef hij in zijn vrije tijd ook tekenaar, kunstschilder en graficus. Hij werkte in de natuur o.a. in Elspeet, Zuid Limburg, Brabant, langs de Zuiderzee en vooral ook in Noordwijk. Hij illustreerde ook boeken, waaronder het boek: De geschiedenis van een kraai geschreven door Mea Verwey, dochter van Albert Verwey.

Onder de geschonken werken bevinden zich o.a. een portret van Mevr. Senf, Jacob Haasnoot, “De Hakkelaar” , een schelpenkar met paard ervoor en de Mallejan.

Elisabeth Senf- Winkelman

Oude man met baard

De Hakkelaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maaiers in het veld

Erfgoed-organisaties bepleiten grotere financiële bijdrage van de gemeente

De culturele organisaties in Noordwijk bepleiten een hogere financiële bijdrage van de gemeente ook al omdat er veel initiatieven zijn om het culturele erfgoed verder te brengen, zoals de plannen voor uitbreidingsplannen voor Museum Noordwijk.

In een brief aan de gemeenteraad vraagt het Platform Cultureel Erfgoed Noordwijk (PCEN) om een hogere financiële bijdrage van de gemeente aan het Erfgoedfonds. In het schrijven ondertekend door de voorzitter en de secretaris van het PCEN, Paul de Vreede en Jan Heus wordt geargumenteerd waarom de hogere bijdrage nodig is.

Het platform is zo’n twaalf jaar geleden opgericht door het Genootschap Oud Noordwijk, de Vereniging  De Oude Dorpskern en het Altantikwall Museum Noordwijk. Kort na de start is mede op basis van de gepresenteerde ambitieuze plannen van de drie erfgoed-organisaties door de gemeente het Erfgoedfonds in het leven geroepen, dat sindsdien jaarlijks met € 35.000 wordt gevuld. Dat bedrag was en is bedoeld om nieuwe initiatieven en investeringen van en door de organisaties  te kunnen realiseren. ‘Hierdoor zijn de afgelopen jaren heel veel zaken van de grond gekomen. Ook konden door de positieve grondhouding van de gemeente er bij andere organisaties met succes grotere subsidieaanvragen gedaan worden’.  Dat laatste verdient wat nadere uitleg. Subsidiegevers zoals het Prins Bernardfonds en Fonds 1818 blijken meer bereid te zijn om geld te geven als aantoonbaar is gemaakt dat ook een gemeente in deze haar verantwoordelijkheid neemt of al heeft genomen. De argumentatie voor een hogere bijdrage rust deels op het aantal erfgoed organisaties dat mee is gaan draaien in het platform. In de loop der jaren hebben zich bij de ‘founding fathers’ Museum Veldzicht, Stichting Kurt Carlsen en Museum Engelandvaarders gevoegd. In 2018 groeide het aantal verder toen Novato en Genootschap Oud de Zilck vanwege de op handen fusie tussen Noordwijk en Noordwijkerhout werden gevraagd om ook aan te schuiven. Het zal duidelijk zijn dat de spoeling dunner als de € 35.000 niet onder drie maar onder acht organisaties moet worden verdeeld. Daar komt bij dat de organisaties vol met plannen zitten, die in eerste instantie aan de gemeenteraad zijn gepresenteerd en vervolgens op 11 juni van dit jaar aan het college. Het platform betoogt in zijn brief dat de grotere omvang van zowel de gemeente als het inwonerstal als gevolg van de fusie een verhoging van  € 35.000 naar € 60.000 rechtvaardigt. Maar als je daarbij het grotere aantal deelnemers in het platform en hun plannen betrekt verzoekt het platform om bij de vaststelling van de begroting 2020 een bedrag van € 100.000 jaarlijks in het Erfgoedfonds te storten. In de pleitnota die de aanvraag ondersteunt worden twaalf plannen nader toegelicht. Zoals de uitbreidingsplannen waar de vier in Noordwijk gevestigde musea mee bezig zijn. Daar kan je de nieuw gezochte huisvesting van de Stichting Kurt Carlsen ook onder scharen. Verder worden onder meer genoemd de verbeteringen die Novato en Genootschap Oud De Zilck willen doorvoeren in onder hun archiefruimtes.

 

Museum Noordwijk
Jan Kroonsplein 4
2202 JC Noordwijk
tel: 071 36 17 884
info@museumnoordwijk.nl
Plan uw bezoek via: bezoek@museumnoordwijk.nl

Museum Noordwijk is vanaf 15 juni weer open!

Openingstijden:
ma-za. 10.30 tot 14.00 uur

Gesloten op:
1 januari (nieuwjaarsdag)
25 december (1e Kerstdag)
26 december (2e Kerstdag)

Laatste berichten

Wie is online

5 bezoekers online
3 gasten, 2 bots, 0 leden

Abonneren op nieuws

Huidige tentoonstellingen