Het laatste nieuws van Museum Noordwijk

Aanwinst: Herman Bieling: De vuurtoren van Noordwijk

Nieuwe aanwinst voor Museum Noordwijk

vuurtoren herman bieling
De collectie van Museum Noordwijk is uitgebreid met een prachtig schilderij van de Noordwijkse vuurtoren gemaakt door de kunstenaar Herman Bieling (1887-1964). Herman Bieling werd in 1887 geboren in Rotterdam. Hij volgde de avondcursus aan de Academie van Beeldende Kunsten en was daarna een aantal jaren werkzaam als decorateur van de Grote Schouwburg en als schilder van altaarstukken in Duitsland, het land waar zijn grootouders vandaan kwamen. Naast schilder was Bieling ook beeldhouwer en graficus. Hij overleed in 1964 in Rhoon.

In 1917 behoorde Bieling tot de oprichters van de Federatie van Beeldende Kunstenaars De Branding, die tot 1926 vrijwel jaarlijks avantgardistische exposities hield, waarvan enkele een internationaal karakter hadden door de aanwezigheid van kunstwerken van Klee, Schwitters, Mondriaan, Marc en Archipenko. Het vroege oeuvre van Bieling is sterk beïnvloed door Leo Gestel, een van de belangrijkste Nederlandse modernisten uit het begin van de twintigste eeuw.

Bieling woonde in deze periode nooit lang op één plaats. Zo vestigde hij zich met zijn gezin in 1922 in Noordwijk. De 33 meter hoge vuurtoren van Noordwijk werd in 1921 gebouwd. Hij is gemaakt van baksteen en werd in 1933 voorzien van een witte pleisterlaag. Bieling heeft deze vuurtoren vlak na de voltooiing geschilderd. Door de luministische toetsen, de fraaie kubistische vormen, vooral in de lucht, en de massieve, verticale vorm van de toren, is dit schilderij een kenmerkend voorbeeld van Bielings modernisme.

Het schilderij kon worden aangekocht dankzij een legaat van de heer J.C.P.Langedijk en de steun van de Stichting Vrienden Museum Noordwijk. Het schilderij is vanaf 8 november 2013 te zien in Museum Noordwijk.

2013 Tosca van den Haak, de uitzondering

Tosca van den Haak

de uitzondering

 

Leuntje Antonia (Tosca) van den Haak is geboren op 23 maart 1918 te Noordwijk aan Zee. Tosca woont in haar kinderjaren aan de Hoofdstraat op de plek waar nu de Hema staat.

 Tosca kreeg al vroeg interesse in de natuur en met name in de uitzonderingen die de natuur voortbracht. Als jong meisje kon ze uren dwalen door de Noordwijkse natuur. Bij vrienden thuis ging ze regelmatig met de microscoop kijken of dieren van het mannelijk of vrouwelijk geslacht waren. Ze wilde graag biologie studeren, maar dat mocht niet van haar vader. Uit woede ging ze rond 1940 bij de pottenbakkerij van haar oom Koen Mertens sr. (1889-1953) werken. Hier werd ze praktisch opgeleid.

 

Tosca van den Haak had een duidelijke voorkeur voor de dierplastiek. De dieren boetseerde ze eerst in grove chamotte waarna ze in Noordwijk in de oven bij haar neef Koen Mertens jr. (1926) werden gebakken. In het begin waren de diertjes klein van formaat omdat ze anders niet in de oven pasten. Later toen Tosca ook in was ging werken en ze in brons liet gieten, werden de beelden groter.

Ze haalde haar inspiratie uit de Noordwijkse natuur, zoals het strand en de duinen. Tosca was ook regelmatig in de dierentuin te vinden. Ze had altijd een tekenblokje met pen bij zich zodat niets haar kon ontgaan. Tosca bekeek de dieren door een speciale bril om zo diep mogelijk in het wezen van de dieren door te dringen om uiteindelijk karakter te kunnen geven aan een ruwe homp klei. Ze zag in deze dieren iets van de mens, want de mens en het dier staan volgens Tosca dichter bij elkaar dan dat men denkt. Haar dieren lijken ook menselijke trekjes te hebben. Ze maken je vrolijk en toveren een glimlach op je gezicht. Dit was ook net de bedoeling van Tosca. Van Tosca van den Haak kan gezegd worden dat ze een van de eerste vrouwelijke kunstenaars in Nederland is geweest die zich specialiseerde in de dierplastiek.

 

 

Tosca van den Haak overleed in 2012. Museum Noordwijk heeft een grote collectie beelden van haar geschonken gekregen en kan zo een schitterend overzicht van haar oeuvre tonen.

De tentoonstelling Tosca van den Haak de uitzondering is te zien van 6 april t/m 29 september 2013 in Museum Noordwijk

2013 Uit de kunst

2012 Porceleinfabriek De Kroon Noordwijk 1906 – 1910

Porceleinfabriek De Kroon, Noordwijk 1906-1910

 

Begin 1900 zijn er bijzonder mooie en kostbare stukken plateel gemaakt in Porceleinfabriek De Kroon in Noordwijk. De fabriek stond op het terrein waar nog niet zo lang geleden het kantoor van het Zilveren Kruis zetelde. In 1906 richten Egbert Estié en Carl H. Fortmann hier Porceleinfabriek De Kroon op. Ze trokken zeer bekwame vakmensen aan om het uitzonderlijk fraaie kunst-sierporselein te vervaardigen. Henri Breetvelt (1863-1923), die ook wel de Rembrandt onder de plateelschilders wordt genoemd, werd artistiek leider. Ook kwam een flink aantal goede plateelschilders en modellenmakers in Noordwijk werken vanwege de goede – ook artistieke- vooruitzichten die de fabriek bood. De fabriek was helaas een kort bestaan beschoren. In 1910 werd het faillissement uitgesproken. Maar dat lag zeker niet aan de kwaliteit van het werk dat er is geleverd. Want er zijn – ondanks dat het maken van porselein nooit is gelukt – de prachtigste vazen en een aantal mooie tegels geproduceerd. Ook is een enkel stuk serviesgoed bekend.

 

Op deze overzichtstentoonstelling kunt u in het museum een kleine honderd siervazen, de tegels en het gebruiksgoed van De Kroon bekijken. Afkomstig van musea en particulieren. Zo goed als alle tot nu toe bekende werken van de fabriek zijn aanwezig. Ook is er een catalogus samen- gesteld met daarin de geschiedenis van De Kroon en een overzicht en beschrijving van de vazen, de tegels en het serviesgoed.

Aanwinst – Portretten van L.O.Wenckebach

Portretten van L.O. Wenckebach

Donderdag 15 november 2012 werd Museum Noordwijk verblijd met twee schitterende portretten gemaakt door L.O.Wenckebach. De portretten werden overhandigd door de heer Paul Overmars voorzitter van de Stichting Vrienden Museum Noordwijk.

1115onthulling beelden

(L.O.)Oswald Wenckebach werd op 16 juni 1895 in Heerlen geboren. Hij was de zoon van Karel Frederik Wenckebach en Catharina Wenckebach-Henny. Oswald was al vroeg geïnteresseerd in tekenen. Hij volgde dan ook twee keer per week een tekencursus aan de academie Minerva te Groningen. Op aanraden van de kunstenaar en publicist Jan Veth koos Oswald voor een opleiding tot kunstschilder. Hij gaat eerst in de leer bij zijn oom L.W.R.Wenckebach, bekend van de Verkade-albums. Later meldt hij zich aan voor de tekencursus van de School voor Kunstnijverheid in Haarlem.

Van 1914 tot 1918 bezoekt Oswald de Akademie der bildenden Künste in Wenen, waar veel aandacht was voor anatomie. Hij volgt er lessen in grafische technieken. Hij specialiseert zich in de techniek van de houtsnede en maakt minstens 1 houtsnede per dag. In 1918 rondt hij zijn studie in Wenen af. (In 2014 zal Museum Noordwijk een tentoonstelling organiseren over deze houtsnedes). Hij betrekt later dat jaar in Noordwijk aan Zee een kleine onbewoonbaar verklaarde visserswoning tegenover de kapel in de Hoofdstraat, nmr.83. Hij maakt er sieraden en gebruiksvoorwerpen en snijdt er zijn eerste beelden uit hout. In 1922 vernietigt Oswald al zijn schilderijen om zich volledig aan het beeldhouwen te wijden. In 1925 verhuist Oswald naar de Studio aan de Gooweg 38 in Noordwijkerhout. Dit wordt later het atelier van Charlotte van Pallandt. In 1928 verhuist hij naar Groot Zandhorst aan de Gooweg 40.

wenckenbach manwenckenbach vrouw

In de jaren 20 ontstaan ook de vriendschappen met kunsthistorici/-critici als Adriaan Pit, Albert Plasschaert en een dichter als Albert Verwey. Van al deze personen maakte Oswald portretten. Het portretgenre zal uiteindelijk uitgroeien tot zijn specialiteit. Deze twee portretten die Museum Noordwijk dankzij de Stichting Vrienden Museum Noordwijk tot haar eigen collectie mag rekenen, heeft Wenckebach gemaakt in de jaren 1930 en 1932. Het zijn portretten van Albert Plasschaert en zijn derde vrouw Cor Plasschaert-Gevers.

Albert Plasschaert werd geboren op 20 april 1874 in Sas van Gent en hij overleed op 9 mei 1941 in Den Haag. Na twee huwelijken, 1 van slechts 5 maanden en de ander van 13 jaar, trouwde hij in 1922 in Rijswijk met de 23-jaar jongere Cornelia Petronella Gevers. Zij was toen 25 jaar oud, hij dus 58 jaar oud. Cornelia werd geboren op 2 maart 1897 in Middelburg. Ze was de dochter van baron Frederik Hendrik Pieter Johan Gevers en Cornelia Maria Sobels. Ze overleed in augustus 1970 in Chantilly, Frankrijk. Albert en Cornelia kregen met elkaar twee kinderen, 1 meisje en 1 jongen. Ondanks het grote leeftijdsverschil vormden ze een erg mooi en apart koppel. Het was een huishouden vol fantasie en er werd veel gelachen. Zo is bekend dat er eenden in de badkuip zwommen en er tortelduiven vrij over de tafel liepen net als de Siamese katten. De dochter van Albert en Cor had een kip als huisdier. Met deze kip, al dan niet aangelijnd, ging ze regelmatig wandelen. Albert Plasschaert was kunstcriticus en dichter, maar ook een echte dandy. Hij was vaak te vinden in Hotel des Indes in Den Haag. Hier kwam hij regelmatig koffie drinken in het bijzijn van zijn kunstenaarsvrienden. Albert was een kleurrijk persoon, erg erudiet. Hij heeft veel relaties gehad. Cornelia kwam uit een adellijk gezin. Ze had twee zussen. Ze stond bekend als een bloedmooie vrouw en er werd wel eens gezegd dat ze geen grammetje schoonheid voor haar zussen had achtergelaten. Ze heeft naast pianolessen ook zanglessen gegeven. Toen ze in het grote huis De Bongaerd te Rijswijk woonde, verhuurde ze ook kamers aan diplomaten en jonge vrouwen die cursussen volgden in het Huis ter Lande. Hier leefde ze van. Het geld van Cornelia gaf Albert de mogelijkheid zijn vak zonder financiële beperkingen uit te oefenen. Hier heeft hij dan ook gretig gebruik van gemaakt want hij liet zijn weduwe na zijn dood zonder 1 cent achter. Cor was in tegenstelling tot Albert veel discreter. Ondanks dit was ze toch ook een erg blij vrolijk mens.

 

Museum Noordwijk
Jan Kroonsplein 4
2202 JC Noordwijk
tel: 071 36 17 884
info@museumnoordwijk.nl
Plan uw bezoek via: bezoek@museumnoordwijk.nl

Museum Noordwijk is vanaf 15 juni weer open!

Openingstijden:
ma-za. 10.30 tot 14.00 uur

Gesloten op:
1 januari (nieuwjaarsdag)
25 december (1e Kerstdag)
26 december (2e Kerstdag)

Laatste berichten

Wie is online

4 bezoekers online
3 gasten, 1 bots, 0 leden

Abonneren op nieuws

Huidige tentoonstellingen